onsdag 1 juli 2015

Mellanstick

Innan vi presenterar den obstridlige nummer 1 i vår Hall Of Shame för europeiska politiker vill vi gärna hänvisa till en artikel om Europa och Grekland skriven av Kurt Bayer. "Tyvärr" är artikeln skriven på tyska men den som gör sig besväret att ta sig igenom den skall finna en mycket skarp kritik och nedgörande värdering av den europeiska ekonomiska åtstramningspolitiken och dess uppenbara konsekvenser.

Jag lyfter fram denna artikel eftersom Bayer inte är vem som helst. Han har en mycket distingerad karriär bakom sig, först som forskare, sedan som ansvarig för den makroekonomiska analysen i Österrikes finansdepartement och chef för avdelningen för ekonomisk politik, senare som tjänsteman representerade Österrike i ECOFIN (det mäktiga finansministerrådet i EU), verkställande direktör i Europeiska Utvecklingsbanken (EBRD) och numera senor konsult åt det renommerade Österrikiska Ekonomiska Forskningsinstitutet (WIFO). Jag raddar upp detta för att visa att vi har att göra med en person med omfattande teoretiska kunskaper men framför allt konkret praktisk erfarenhet från politiskt beslutsfattande och förhandlingar, både nationellt och internationellt. Det är alltså inte fråga om något löst tyckande.

Jag rekommenderar alla som är intresserade av den internationella utvecklingen och ekonomisk politik att följa hans blogg. Han skriver huvudsakligen på tyska men många artiklar är  skrivna på engelska.

3 kommentarer:

  1. Nu har jag suttit på helspänn här i två dagar för att se vem som kommer att ha hamna på förstaplatsen. Ett tag funderade jag på Juncker men jag har lite svårt att se att han verkligen varit riktigt "obnoxious". Men vem är det i så fall?

    SvaraRadera
  2. För övrigt blir bara de här säkerhetskontrollerna där man ska bevisa att man inte är en robot mer och mer bisarra. Nyss fick jag uppdraget att identifiera vilka bilder som föreställer sallad. Det var en grönsallad och något med krutonger på topp i en grupp av nio bilder. Jag hoppas de som designade det hela hade roligt i alla fall. :-)

    SvaraRadera
  3. Tack för intresset. Det har hakat upp sig litet på det personliga planet så det dröja någon dag innan listettan presenteras. Men det blir ingenting oväntat kan jag säga...

    SvaraRadera